Student journey mapping voor beste MBO NL


08/05/2018

'Medewerkers van team Kwaliteit hebben behoefte aan handvatten voor verbetering van studentevredenheid. We willen een methode waarmee wij onderwijsteams kunnen helpen. Kunnen julie ons verder brengen?'  

Het Hoornbeeck college - de beste MBO van Nederland - klopt met deze vraag aan bij BPM Consult, dat een trainingsprogramma van 2 dagen voorstelt en uitvoert.

De medewerkers leren eerst een werkproces goed in beeld te brengen, zodat het analyse object scherp wordt. Alle elementen komen visueel in beeld dankzij de brown paper techniek. Daarna worden de touchpoints met de studenten in beeld gebracht. Op welke momenten communiceren we met studenten in het BPV (beroepspraktijkvorming)-proces? Welke communicatiekanalen zetten we in? Hoe is de look- en feel van ons contact? Daarna vragen we de studenten hoe zij hun reis langs al deze contactmomenten beleven. Geeft het smileys of frownies? De bekroning volgt als we de negen plus bril opzetten en zoeken naar de WOW-mogelijkheden. Waarmee kunnen we studenten een 'prettige explosie in hoofd en hart' bezorgen? Zodat ze werkelijk genieten van de contactmomenten?

Met een paar oefeningen lukt het al snel om enthousiast te worden over studentreis-analyse. Een deelnemer verwoordt het na afloop zo: 'Uiterst bruikbare methode. Het laat je op een andere manier kijken naar je proces. Hiermee kunnen we onderwijsteams goed helpen, heb er al zin in'.

Ook een training Student journey mapping? Vraag Renco Bakker

  • klantbeleving.png
  • people-2557396_1920.jpg